Najczęściej przetwarzany obraz na okładkach amerykańskich komiksów

Zastanawia(li/ły)ście się kiedyś, jakie dzieło sztuki jest najczęściej cytowane (parafrazowane, przerabiane czy jak byśmy nie chcieli tego określić) na okładkach komiksów? Jeśli tak, to już nie musicie, bo sam się nad tym zastanawiałem i udało mi się to odkryć.

Otóż – jest to obraz American Gothic Granta Wooda z 1930 roku. Jestem świadomy istnienia 45 okładek komiksowych stanowiących parafrazę tego obrazu, ale nie wykluczam, że powstało ich więcej. Jestem też pewien, że liczba ta szybko się zdezaktualizuje, ponieważ liczba takich hołdów rośnie – z tych 45 okładek, aż 19 ukazało się na przestrzeni ostatniej dekady.

Jeśli macie ochotę zobaczyć, co twórcy komiksowych okładek robili z obrazem Wooda, to do wpisu załączam 40 z nich – pięciu nie znalazłem w sensownej jakości. Część z nich to ewidentny meh, ale niektóre są naprawdę pomysłowe.

1987, „Elektra Assassin”, nr 7. Rysunek, tusz i kolor – Bill Sienkiewicz.
1987, „The Adventures of Captain Jack”, nr 6. Rysunek, tusz i kolor – Mike Kazaleh.
1989, „The American” nr 8. Rysunek – Grant Mehm, tusz – Chris Warner, kolor – Chris Chalenor.
1991, „Alf”, nr 37. Rysunek i tusz – Dave Manak, kolor – Brad Vancata.
1992, „Betty and Me”, nr 198. Rysunek – Doug Crane, tusz – Rod Ollerenshaw.
1992, „Gay Comix Special”. Rysunek i tusz – Tim Barela, kolor – Michael Goldberg.
1993, „Green Lantern: Mosaic”, nr 17. Rysunek i tusz – Luke McDonnell.
1996, „Skunk”, nr 3. Rysunek i tusz – Bill Maus.
2003, „Route 666” nr 16. Rysunek- Karol Moline, tusz – Drew Geraci, kolor – Nick Bell.
2003, „Zacherley’s Midnite Terrors”, nr 1. Rysunek i tusz – Ken Meyer Jr.
2004, „Last Train to Deadsville: A Cal McDonald Mystery”, nr 3. Rysunek i tusz – Kelley Jones.
2004, „Plastic Man”, nr 11. Rysunek, tusz i kolor – Kyle Baker.
2006, „Hellstorm: Son of Satan”, nr 2. Malunek: Arthur Suydam.
2006, „She-Hulk”, nr 11. Rysunek, tusz i kolor – Greg Horn.
2007, „Sabrina the Teenage Witch”, nr 86. Rysunek – Tania Del Rio, tusz – Jim Amash, kolor – Jason Jensen.
2009, „Army of Darkness”, nr 19. Rysunek i tusz – Scott Cohn.
2010, „Crossed: Family Values”, nr 2. Rysunek i tusz – Jacen Burrows, kolor – Juanmar Studios.
2010, „Grimm Fairy Tales: Wonderland Annual 2010”. Rys, tusz i kolor – Sean Chen.
2011, „Brightest Day”, nr 15. Rysunek i tusz Ivan Reis, kolor – Hi-Fi.
2011, „Let Me In: Crossroads”, nr. 3. Rysunek i tusz – Sean Phillips.
2012, „Gold Digger”, nr 137. Rysunek i tusz – Fred Perry.
2013, „Clive Barker’s Hellriser: The Dark Witch”. Rysunek, tusz i kolor – Sami Makkonen.
2014, „Rot & Ruin”, nr 4. Rysunek i tusz – Alex Ronald.
2014, „The United States of Murder Inc.”, nr 4. Rysunek, tusz i kolor – David Mack.
2015″, Amazing Spider-Man” nr 17. Rysunek, tusz i kolor – W. Scott Forbes.
2015, „Bloodshot Reborn”, nr 7. Rysunek i tusz – Dave Johnson.
2015, „Fight Club 2”, nr 2. Rysunek, tusz i kolor – David Mack.
2015, „The Accelerators: Momentum”, nr 3. Rysunek i tusz – Gavin Smith.
2016, „Moon Knight”, nr 191. Rysunek i tusz – Jacen Burrows, kolor – Mat Lopes.
2017, „Deadpool” nr 25. Rysunek i tusz – Scott Koblish, kolor – Nick Filardi.
2017, „Doctor Who: The Ninth Doctor”, nr 11. Rysunek i tusz – Arianna Florean.
2017, „The Infinite Loop: Nothing but the Truth”, nr 4. Rysunek i tusz – Margaux Saltel.
2018, „Marvel 2-In-One”, nr 18 – rysunek i tusz – Jay Anacleto.
2018, „Superman”, nr 42. Rysunek i tusz – Patrick Gleason, kolor – John Kalisz.
2019, „House of Whisper”, nr 6. Rysunek i tusz – Sean Andrew Murray.
2019, „Star Wars”, nr 57. Rysunek, tusz i kolor – Jamal Campbell.
2021, „Gamma Flight”, nr 3. Rys i tusz – Leinil Francis Yu, kolor – Sunny Gho.
2021, „Human Remains” nr 4. Rysunek i tusz – Sally Cantirino.
2021, „Not All Robots”, nr 1. Rysunek i tusz – Mike Deodato Jr, kolor – Lee Loughridge.
2021, „That Texas Blood”, nr 9. Rysunek, kolor i tusz – Jacob Phillips.

Dodaj komentarz