Wojciech Roszkowski o rapie i Dungeons & Dragons (i skąd mu się to wzięło)

Podręcznik do przedmiotu Historia i Teraźniejszość podręcznikiem do przedmiotu Historia i Teraźniejszość, ale, jak pewnie wiecie, do mediów społecznościowych przedostają się wyimki z innych dzieł prof. Wojciecha Roszkowskiego napisanych dla wydawnictwa Biały Kruk.

Trochę już tego poszło w świat, ale myślę, że mam dla Was coś, czego jeszcze nigdzie nie grano. Mianowicie – akapit z 354. strony książki Roztrzaskane lustro: Upadek cywilizacji zachodniej, wydanej w 2019 roku, w którym znajdziecie utyskiwania i jeremiady m.in. na filmy z Arnoldem Schwarzeneggerem, brytyjską kasetę video z nagraniami scen prawdziwych egzekucji (która zrobiła karierę w 1995 roku) i piosenki pełne „obscenicznych zwrotów lub zachęt do przemocy lub samobójstwa”, w czym przodują wykonawcy muzyki rap.

Na marginesie: w przypisie do tej myśli pojawia się sugestia, by zapoznać się z tekstem do utworu Gangsta Rap Made Me Do It Ice Cube’a, co ja również polecam, jeśli tekstu nie znacie, bo jeśli znacie, to wiecie, że jest to podręcznikowy przykład nierozumienia nie tylko intencji autora, ale i tekstu.

Ale wróćmy do samego akapitu. Waszej uwadze polecam zwłaszcza końcowy fragment dotyczący „Dungeons and Dragons”. Wiecie – tej gry komputerowej, w której wykonuje się rzuty kostką.

Przypominam tu, że książka Roztrzaskane lustro: Upadek cywilizacji zachodniej została wydana w 2019 roku. I lećmy dalej.

Przypis do fragmentu dotyczącego „Dungeons and Dragons” zawiera odnośnik do, być może znanej części z Was, książki Satanizm jako ucieczka w absurd księdza Jeffreya J. Steffona, a konkretnie jej pierwszego polskiego wydania z 1993 roku. Książkę tę pamiętam z początków XXI wieku jako źródło solidnej beki, ale nawet w niej nie pojawia się sugestia, że „Dungeons & Dragons” to gra komputerowa.

Sam Steffon fragment o wynikach rzutów kostką zaczerpnął z broszurki A Christian Response to Dungeons & Dragons: The Catechism of the New Age autorstwa Petera Leitharta i George’a Granta z 1987 roku. Tyle tylko, że autorzy broszurki nie twierdzą, że ten wyimek pochodzi z jakiegokolwiek podręcznika do „Dungeons & Dragons”, lecz z „The Arduin Grimoire”, podręcznika do systemu „Arduin”, ponieważ przywołują go w kontekście rzekomej większej brutalności „imitacji” „Dungeons & Dragons”. Czego Steffon albo nie skojarzył, albo miał to gdzieś.

Podsumowując: Leithart i Grant zacytowali wyniki rzutów kostką dla trafienia krytycznego z „The Arduin Grimoire”, Steffon przepisał je, przypisując systemowi „Dungeons & Dragons”, z kolei Roszkowski przepisał je od Steffona, czyniąc przy tym „Dungeons and Dragons” grą komputerową (i żeniąc ją z filmami z Schwarzeneggerem i Ice Cube’em).

A wiecie, że „Magazyn Literacki Książki” uhonorował w 2020 roku Roztrzaskane lustro: Upadek cywilizacji zachodniej nagrodą dla „książki dekady w zakresie nauk humanistycznych”?

Wróćmy do rapu. Na 472. stronie książki prof. Roszkowski pisze ponownie o rapie, między innymi o „artyście” zwanym Nine Inch Nails. Tak, tak.

Jeśli zastanawiało Was, skąd w przywoływanym fragmencie wzięły się przykłady, Snoop Doggy Doggs (a nie Dogg) oraz przekonanie, że Nine Inch Nails to artysta z nurtu gangsta rap, to rzućcie okiem na ilustrujący wpis skan dwóch stronek z książki Slouching Towards Gomorrah: Modern Liberalism and American Decline Roberta H. Borka z 1997 roku i moje podkreślenia. Należy przy tym zaznaczyć, że prof. Roszkowski, książkę tę przywołuje w przypisie, a na Borka kilkakrotnie w swojej pracy się powołuje, więc nie ma tu absolutnie żadnej mowy o próbie ukrycia inspiracji.

Nawiasem pisząc: Choć w tym akapicie dzieje się sporo rzeczy, mnie mimo wszystko najbardziej intryguje wyrażona w nim (dość wprost) sugestia, że w kawałku Horny może chodzić o seks z kimś innym niż kobietą, jak gdyby autor nie orientował się, że amerykańskie środowisko hip-hopowe miało w latach 90. XX wieku, ujmując rzecz delikatnie, spory problem z homofobią.

Na zakończenie pozwolę sobie o apel. Jeszcze raz wyraźnie podkreślam, że przywoływane tu cytaty pochodzą z książki Roztrzaskane lustro: Upadek cywilizacji zachodniej” z 2019 roku, a nie z podręcznika do przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Zdaję sobie sprawę z tego, że myśli zawarte w podręczniku i książce są co najmniej podobne, ale te konkretne pochodzą z Roztrzaskanego lustra…. Jeśli więc wyimki te przywołujecie, to w imię intelektualnej uczciwości zaznaczajcie, skąd pochodzą.

Oryginalne wpisy, które połączyłem w ten, pojawiły się na fanpejdżu 16 i 20 sierpnia 2022 roku.

Dodaj komentarz