Historia sztuki w komiksie: XVI-XVII wiek

Hieronim Bosch, Ogród rozkoszy ziemskich (Tuin der lusten), ok. 1500.
Hieronim Bosch, Ogród rozkoszy ziemskich (Tuin der lusten), ok. 1500.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„Requiem, chevalier vampire”, t. 7: Le couvent des soeurs de sang, 2007,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Olivier Ledroit.
Leonardo da Vinci, Mona Lisa, 1503-1507.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 2,
2024, scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Michał Anioł, Grzech pierworodny z fresku na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej, 1508-1512.
Cavalieri: Miłość Michała Anioła,
2024, scen. i rys. Mateusz Leszczyński.
Cavalieri: Miłość Michała Anioła,
2024, scen. i rys. Mateusz Leszczyński.
Michał Anioł, Stworzenie Adama (Creazione di Adamo), 1508-1512.
„Marvel Spotlight”, nr 15, 1974,
scen. Steve Gerber, rys. i tusz Jim Mooney.
„The Legion fo Super-Heroes”, nr 294, 1982,
scen. Keith Giffen, Paul Levitz, rys. Keith Giffen, tusz. Larry Mahlstedt.
„Ranx”, t. 3: Amen!, 1996,
scen. Alain Chabat, rys. i tusz Tanino Liberatore.
„Superman”, nr 215, 2005,
scen. Brian Azzarello, rys. Jim Lee, tusz. Scott Williams.
„Valerian”, t. 19: Par des Temps Incertains, 2001,
scen. Pierre Christian, rys. i tusz Jean-Claude Mézières.
„Primal Zone”, t. 1, 2009,
scen., rys. i tusz Pierre-Yves Gabrion.
„Le Pape Terrible”, t. 2: Jules II, 2011,
scen. Alejandro Jodorowsky, rys. i tusz Theo.
Cavalieri: Miłość Michała Anioła, 2024,
scen. i rys. Mateusz Leszczyński.
Michał Anioł, ignudi z fresku na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej, pomiędzy przedstawieniami stworzenia Adama i oddzielenia morza od lądów, 1508-1512.
Sub-Mariner, „Young Men”, nr 24, 1953,
scen., rys. i tusz Bill Everett.
Giorgione, Śpiąca Wenus (Venere dormiente), 1509-1510.
La vision de Bacchus, 2014,
scen., rys. i tusz Jean Dytar.
Giorgione, Śpiąca Wenus (Venere dormiente), 1509-1510.
La vision de Bacchus, 2014,
scen., rys. i tusz Jean Dytar.
La vision de Bacchus, 2014,
scen., rys. i tusz Jean Dytar.
La vision de Bacchus, 2014,
scen., rys. i tusz Jean Dytar.
La vision de Bacchus, 2014,
scen., rys. i tusz Jean Dytar.
Rafael, Szkoła ateńska (Scuola di Atene), 1509-1511.
„De Cape et de Crocs”, t. 6: Luna Incognita, 2004,
scen. Alain Ayroles, rys. i tusz Jean-Luc Masbou.
Michał Anioł, Mojżesz, 1513-1515.
„Captain Marvel”, nr 27, 1973,
scen. Jim Starlin i Mike Friedrich, rys. Jim Starlin, tusz Pablo Marcos.
„Le Pape Terrible”, t. 2: Jules II, 2011,
scen. Alejandro Jodorowsky, rys. i tusz Theo.
Lucas Cranach starszy, Portret Magdaleny z Saksonii, żony elektora brandenburskiego Joachima II z Saksonii, 1529.
„My Favorite Thing is Monsters”, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
„My Favorite Thing is Monsters”, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Lucas Cranach starszy, Złoty wiek (Das Goldene Zeitalter), 1530.
Panorama-tō Kitan, 2008,
scen., rys. i tusz Suehiro Maruo.
Lucas Cranach starszy, Judyta z głową Holofernesa (Judith mit dem Haupt des Holofernes), 1530.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 2, 2024,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Michał Anioł, Gwałt Ganimedesa, ok. 1532.
Cavalieri: Miłość Michała Anioła,
2024, scen. i rys. Mateusz Leszczyński.
Correggio, Leda z łabędziem (Leda), 1532.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Michał Anioł, Upadek Faetona, ok. 1533.
Cavalieri: Miłość Michała Anioła,
2024, scen. i rys. Mateusz Leszczyński.
Tycjan, Wenus z Urbino (Venere di Urbino), 1538.
„Fantastic Four”, nr 41, 1965,
scen. Stan Lee, rys. Jack Kirby, tusz Vince Colletta.
Jan Sanders van Hemessen, Judyta, 1540.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 2, 2024,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Pedro Machuca, Zdjęcie z krzyża, 1547.
„Miss pas touche”, t. 2: Du sang sur les mains, 2007,
scen. Hubert, rys. i tusz Kerascoët.
Valerio Cigoli, Fontanna Bachusa (Fontana del Bacchino), 1560.
Panorama-tō Kitan, 2008,
scen., rys. i tusz Suehiro Maruo.
Pieter Bruegel starszy, Wieża Babel (De Toren van Babel), 1563.
„Les cités obscures”, t. 3, La tour, 1987,
scen. Benoît Peeters, rys. i tusz François Schuiten.
„Cattivik”, nr 40, 1993,
scen., rys. i tusz Bonvi.

Za zwrócenie mi uwagi na ten komiks dziękuję Marcie Dudzie-Gryc.

Pieter Bruegel starszy, Myśliwi na śniegu (Jagers in de sneeuw), 1565.
Mongo est un troll, 2014,
scen., rys. i tusz Philippe Squarzoni.
Pieter Bruegel starszy, Chłopskie wesele (De boerenbruiloft), 1568.
„Astérix”, t. 24: Astérix chez les Belges, 1979,
scen. René Goscinny, rys. i tusz Albert Uderzo.
Giambologna, Porwanie Sabinek (L’Enlèvement des Sabines), 1579-1583.
Panorama-tō Kitan, 2008,
scen., rys. i tusz Suehiro Maruo.
Giambologna, Kolos apeniński (Colosso dell’Appennino), ok. 1580
Panorama-tō Kitan, 2008,
scen., rys. i tusz Suehiro Maruo.
Giambologna, Merkury, ok. 1580.
„Les Aventures de Spirou et Fantasio”, t. 2: Il y a un sorcier à Champignac, 1951,
scen., rys. i tusz Franquin.
Otto van Veen, Męczeństwo św. Andrzeja, 1594-1599.
„Uncanny X-Men”, nr 251, 1989,
scen. Chris Claremont, rys. Mark Silvestri, tusz Dan Green.
„Conan the Avenger”, nr 25, 2015, scen. Fred Van Lente, rys. José Luís, tusz Andy Owens.
Caravaggio, Judyta odcinająca głowę Holofernesowi (Giuditta e Oloferne), 1598-1599.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 2, 2024, scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Peter Paul Rubens, Rzeź niewiniątek, 1609.
„Conan the Barbarian”, nr 1, 2023,
scen. Jim Zub, rys. i tusz Roberto de la Torre.
Jacob Jordaens, Kuszenie Magdaleny, ok. 1616.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Artemisia Gentileschi, Judyta odcinająca głowę Holofernesowi, ok. 1620.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Georges de La Tour, Stary człowiek (Le Vielleur), 1620-1625.
Hamelin, 2011,
scen., rys. i tusz André Houot.
Rembrandt, Lekcja anatomii doktora Tulpa (De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp), 1632.
„Astérix”, t. 19: Le Devin, 1972,
scen. René Goscinny, rys. i tusz Albert Uderzo.
„Mockingbird”, nr 4, 2016, scen. Chelsea Cain, rys. Kate Nimeczyk, tusz Sean Parsons.
Za sugestię materiału dziękuję Przemkowi Pawełkowi.
Willem Claeszoon Heda, Martwa natura z ostrygami, kieliszkiem, cytryną i srebrną miską, 1634.
„Valerian”, t. 8: Les Héros de l’Équinoxe, 1978,
scen. Pierre Christian, rys. i tusz Jean-Claude Mézières.
Diego Velázquez, Wenus z lustrem (Venus del espejo), 1648-1650.
„Les cités obscures”, t. 3, La tour, 1987,
scen. Benoît Peeters, rys. i tusz François Schuiten.
„Beauté „, t. 1: Désirs exaucés, 2011, scen. Hubert, rys. i tusz Kerascoët.
Cornelis Saftleven, Sabat czarownic, 1650.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Diego Velázquez, Panny dworskie (Las Meninas), 1656.
Les Indes fourbes, 2019,
scen. Alain Ayroles, rys. i tusz Juanjo Guarnido.
Les Indes fourbes, 2019,
scen. Alain Ayroles, rys. i tusz Juanjo Guarnido.
Les Indes fourbes, 2019,
scen. Alain Ayroles, rys. i tusz Juanjo Guarnido.
Ambroise Fredeau, Błogosławiony Wilhelm z Akwitanii męczony przez demony, 1657.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Felice Dicherelli, Judith with the Head of Holofernes, 1665.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 2,
2024, scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Giovanni Battista Falda, Chiesa di San Luigi dei Francesi et Hospedale della Natione, 1667-1669.
„Caravaggio”, t. 1: La Tavolozza e la Spada, 2015,
scen., rys. i tusz Milo Manara.

Dodaj komentarz