Historia sztuki w filmie

Szeroko rozumianych nawiązań do sztuk plastycznych jest w kinie tak dużo, a wskazywane w innych miejscach są na tyle często, że nie sądzę, by był sens rozpoczynać projekt analogiczny do „Historii sztuki w komiksie”. Niemniej, co jakiś czas coś rzuca mi się w oczy lub przypomina mi się coś, co widziałem wcześniej. Czasami odnotowuję to na peju, częściej jednak tego nie robię. Pomyślałem jednak, że to, co wypatrzę lub sobie przypomnę, będę (niesystematycznie) pokazywać tutaj.

Albrecht Dürer, Autoportrecie w futrze, 1500.
Dracula (Bram Stoker’s Dracula),
1992, Francis Ford Coppola.
Johann Heinrich Füssli, Nocna mara (Nachtmahr), 1781.
Gotyk (Gothic),
1986, Ken Russell.
František Kupka, Opór aka Czarny idol (Vzdor aka Černý idol), 1903.
František Kupka, Opór aka Czarny idol (Vzdor aka Černý idol), 1903.
Dracula (Bram Stoker’s Dracula),
1992, Francis Ford Coppola.
Dracula (Bram Stoker’s Dracula),
1992, Francis Ford Coppola.
Dracula (Bram Stoker’s Dracula),
1992, Francis Ford Coppola.
Edward Hopper, Nocne marki (Nighthawks), 1942.
Głęboka czerwień (Profondo Rosso),
1975, Dario Argento.
Boris Vallejo, Objęcie (Embrace), 1979.
Kościół (La chiesa),
1989, Michele Soavi.
Klątwa młodości (The Reckoning),
2020, Neil Marshall

Dodaj komentarz