Wczesne japońskie plakaty filmowe z kolekcji Narodowego Centrum Filmowego

Narodowe Centrum Filmowe działające przy Narodowym Muzeum Sztuki Współczesnej w Tokio udostępniło w ubiegłym roku elektroniczne wersje części swoich zbiorów wczesnych japońskich plakatów filmowych. Wówczas zupełnie mi to umknęło, a na plakaty natknąłem się wczoraj – tradycyjnie już – szukając w Internecie całkiem innych rzeczy.

Pomyślałem więc, że jest to całkiem dobra okazja do odświeżenia blogowej Galerii. Część plakatów opatrzyłem drobnym komentarzem. Grafiki są niestety w bardzo niskiej rozdzielczości, ale lepsze to niż nic.

Kwiaty Edo: Sztandar strażacki Chizome (Edo no hana: Chizome no matoi), 1916, Shōzō Makino.

Po prawej stronie tytułu  zawarta jest informacja, że w filmie wystąpiła  trupa Matsunosuke Onoe (Matsunosuke Onoe ippa, 尾上松之助一派).

Jūtarō Iwami (Iwami Jūtarō), 1917, Shōzō Makino.

Nazwisko Matsunosuke Onoe zawarte jest po prawej stronie tytułu. Tym razem jest już zdecydowanie większe niż w przypadku plakatu do Kwiatów Edo.

Katiusza (Kachūsha), 1919, Eizō Tanaka.
Chūji Kunisada ( Kunisada Chūji), 1924, Shōzō Makino.

W filmie wystąpił Sawada Shōjirō, twórca teatru Shinkokugeki. Na plakacie nie tylko wyeksponowano jego nazwisko (澤田正二郎), ale również w lewym górnym rogu umieszczono jego fotografię „w cywilu”.

Perłowa kobieta (Shinju fujin, 1927, Yoshinobu Ikeda.

W filmie wystąpiła Sumiko Kurishima (prywatnie żona reżysera), uznawana za pierwszą japońską żeńską gwiazdę filmową. Jej nazwisko (栗島すみ子) zostało na plakacie wyraźnie wyeksponowane.

Majna (Kyūkanchō), 1927, Hōtei Nomura.
Kroniki podróży Chūjiego: Ujęcie Chūjiego
(Chūji tabi nikki: Goyō-hen) 1927, Daisuke Itō.

Trzecia część trylogii poświęconej losom Chūjiego Kunisady. Podtytuł zawarty jest na policyjnych latarniach używanych podczas pościgu, które w okresie Edo opatrzone były ideogramami dla słowa goyō, oznaczającego – w tym kontekście – nakaz podporządkowania się wyrokowi władz. Na plakacie pojawia się zarówno nazwisko gwiazdy (Denjirō Ōkōchi, 大河内傳次郎, żółty napis po prawej), jak i reżysera (Daisuke Itō, 伊藤大輔, biały napis w środku).

Pokój na ziemi (Tenka Taiheiki), 1928, Hiroshi Inagaki.
Kurama Tengu, 1928, Tappei Yamaguchi.

Pierwszy film niezależnej firmy producenckiej Kanjurō Arashiego. Założeniu wytwórni towarzyszyła zmiana imienia, aktora, który wcześniej znany był jako Chōzaburō Arashi. Nowe personalia aktora (嵐寛寿郎), zapisane brązowymi znakami pod jego fotografią, zostały znacząco wyeksponowane, ich rozmiar bowiem równy jest około połowie rozmiaru tytułu filmu.

Taruya Osen, 1928, Eiichi Matsumoto.
Jesienią, w oknie mieszkania, (Aki wa apato no mado ni), 1930, Matsutarō Kawaguchi
Kobieta o dumnym sercu, (Kokoro ogoreru onna), 1930, Shirō Toyoda.
Dlaczego to zrobiła? (Nani ga kanojo o sō saseta ka), 1930, Shigeyoshi Suzuki.
Hayato Hotta (Hotta Hayato), 1933, Daisuke Itō.
Trzy rodziny (San Katei), 1934, Hisatora Kumagai.
Światła Asakusy, (Asakusa no hi), 1937, Yasujirō Shimazu.

Tekst pochodzi z 2014 roku.

Dodaj komentarz