W grudniu 2020 roku miałem przyjemność wziąć udział w Forum Filmu Japońskiego, organizowanym przez Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz tamtejsze Koło Naukowe Studiów Azjatyckich i Międzywydziałowe Koło Filmoznawców i Medioznawców. Na trzydniowe wydarzenie składały się studencko-doktorancka konferencja naukowa oraz trzy prelekcje online – Marcina Krasnowolskiego, Łukasz Mańkowskiego i mój.
Moja prelekcja, poświęcona japońskiemu filmowemu cyberpunkowi, była zapowiadania tak:
Prelekcja poświęcona będzie wykształconemu na przełomie lat 80. i 90. XX wieku japońskiemu cyberpunkowi. Najpierw przyjrzymy się różnicom między zachodnim a japońskim cyberpunkiem i wskażemy na charakterystyczne cechy tego drugiego – od koncentracji na motywie zacierania granic między człowiekiem i maszyną po sensoryczny atak na widzów ze strony twórców. Później przejdziemy do poszczególnych filmów, koncentrując się na najważniejszych filmach zaliczanych do japońskiego cyberpunku. Bezdyskusyjną gwiazdą spotkania będzie Shinya Tsukamoto – twórca kultowego filmu „Tetsuo: Człowiek z żelaza”, uznawanego za kluczową pozycję z nurtu japońskiego filmowego cyberpunku.
Prelekcja została nagrana, tak więc jeśli Wasze zainteresowania krążą wokół japońskiego kina, filmu turboniezależnego, teatralnej i filmowej tradycji kopania widza w twarz, filmu odrzucającego konwencjonalną narrację na rzecz ataku obrazem, hybryd mięsa i metalu, seksu i przemocy, fantazji o niszczeniu miast, muzyki industrial/noise/post-punk i tym podobnych, to zachęcam do rzucenia okiem. Nagranie ma ma przy okazji walor humorystyczny, ponieważ możecie zobaczyć na nim, jak nie radzę sobie z platformą Clickmeeting.