Historia sztuki w komiksie

Ten wpis miał wyglądać inaczej. Miał być podsumowaniem dotychczasowej części projektu „Historia sztuki w komiksie”, w ramach którego od ponad dwóch lat prezentuję w moich mediach społecznościowych (na Facebooku, Instagramie, Mastodonie i Bluesky’u) zestawienia komiksowych kadrów i dzieł tradycyjnych sztuk plastycznych (głównie malarstwa, choć nie tylko). I to – znaczy: wszystkie zestawienia, które zaprezentowałem – tu znajdziecie. Chciałem jednak każde z nich opatrzyć mniej lub bardziej rozbudowanym komentarzem, wyjaśniającym naturę relacji między kadrem a dziełem. Tak więc wstrzymywałem się z publikacją tego wpisu do czasu, gdy uda mi się takie komentarze wprowadzić.

I tak oto mijały kolejne miesiące. W końcu zaś minął rok. Zestawień wciąż przybywało. W międzyczasie wygłosiłem już cztery prelekcje na ten temat, podczas których zaproponowałem wstępną typologię strategii twórczych związanych z przetwarzaniem dzieł tradycyjnych sztuk plastycznych w komiksie, odniosłem się do problemu „celowe nawiązanie czy przypadkowe podobieństwa” i przedstawiłem nieco wniosków dotyczących częstotliwości przetwarzania co bardziej znanych dzieł sztuki w komiksie. Byłem nawet kuratorem skromnej wystawy „Historia sztuki w komiksach”, która odbyła się w ramach Komiksowej Warszawy z 2025 roku. Mimo to we wpisie wciąż nie pojawiały się planowane komentarze.

Pogodziłem się więc z myślą, że szybko to nie nastąpi. Pewnie dopiero, gdy (jeśli?) w końcu pojawi się okazja publikacji artykułu poświęconego temu zagadnieniu. Jednocześnie jednak nie chciałbym, by materiał, który do tej pory zgromadziłem, się marnował, ponieważ media społecznościowe mają to do siebie, że publikowane w nich treści żyją krótko, a ich wyszukiwanie jest uciążliwe, nawet gdy wie się, czego szukać. Blog zaś, nawet jeśli nie jest zbyt często i gęsto odwiedzany, pozwala na ich zebranie w jednym miejscu, w którym zawsze będą widoczne.

Tak więc, nie przedłużając już, przed Wami, pod tym zdaniem – większość z dotąd zgromadzonego przeze mnie w tym temacie materiału.

„Fantastic Four”, nr 41, 1965,
scen. Stan Lee, rys. Jack Kirby, tusz Vince Colletta.
Giorgione, Śpiąca Wenus (Venere dormiente), 1509-1510.
Tycjan, Wenus z Urbino (Venere di Urbino), 1538.
Francisco Goya, Maja naga (La maja desnuda), 1795-1800.
Francisco Goya, Maja ubrana (La maja vestida), 1800–1807.
Édouard Manet, Olimpia (Olympia), 1863-1865.
Le avventure di Max Fridman: Rapsodia Ungherese, 1982,
scen., rys. i tusz. Vittorio Gairdino.
La vision de Bacchus, 2014,
scen., rys. i tusz Jean Dytar.
La vision de Bacchus, 2014,
scen., rys. i tusz Jean Dytar.
La vision de Bacchus, 2014,
scen., rys. i tusz Jean Dytar.
„Grandville”, t. 3: Bête Noire, 2012,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
William-Adolphe Bouguereau, Wieczorny nastrój aka Zmierzch (Humeur Nocturne aka Le Crépuscule), 1882.
Pablo Picasso, Prasująca kobieta (La repasseuse), 1904.
Jailbird’s Romance!, „My Romantic Adventures”, nr 49, 1954,
scen. ?, rys. i tusz Ogden Whitney.
Gustave Doré, Boska komedia. Piekło, Pieśń 31: Olbrzym Antaeus, 1861-1866.
Spur Hammond, Planet-Flyer, „Planet Comics”, nr 3, 1940, scen. ?, rys. i tusz Henry Kiefer.
Gustave Doré, Boska komedia. Raj, Pieśń 5, 1861-1866.
„Daredevil”, nr 1, 1998,
scen. Kevin Smith, rys. Joe Quesada, tusz Jimmy Palmiotti.
Gustave Doré, Raj utracony. Księga 1. Upadek zbuntowanych aniołów, 1866.
„Future State: Immortal Wonder Woman”, nr 2, 2021,
scen. Becky Cloonan i Michael W. Conrad, rys. i tusz Jen Bartel.
Michał Anioł, ignudi z fresku na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej, pomiędzy przedstawieniami stworzenia Adama i oddzielenia morza od lądów, 1508-1512.
Sub-Mariner, „Young Men”, nr 24, 1953,
scen., rys. i tusz Bill Everett.
Grupa Laokoona (Gruppo del Laocoonte), ok. II wiek p.n.e – I wiek n.e.
Sub-Mariner, „Young Men”, nr 24, 1953,
scen., rys. i tusz Bill Everett.
Giorgione, Śpiąca Wenus (Venere dormiente), 1509-1510.
La vision de Bacchus, 2014,
scen., rys. i tusz Jean Dytar.
Auguste Rodin, Myśliciel (Le Penseur), 1904.
„Fantastic Four”, nr 15, 1963,
scen. Stan Lee, rys. Jack Kirby, tusz Dick Ayers.
Kent State: Four Dead in Ohio, 2020,
scen., rys. i tusz Derf Beckderf.
Hokusai, Wielka fala w Kanagawie (Kanagawaoki namiura), ok. 1830-1833.
„Strange Tales”, nr 157, 1967,
scen., rys. i tusz Jim Steranko.
„The Well”, 2022,
scen. Jake Wyatt, rys. i tusz Choo.
„Les Aventures de Tintin”, t. 4: Les Cigares du pharao, 1934,
scen., rys. i tusz. Hergé.
La horde folle, „Pif Gadget”, nr 7, 1969,
scen. Roger Lécureux, rys. i tusz André Chéret.
„Astérix”, t. 22: La Grande traversée, 1975,
scen. René Goscinny, rys. i tusz Albert Uderzo.
Salvador Dalí, Trwałość pamięci (La persistència de la memòria), 1931.
„Giant-Size Fantastic Four”, nr 2, 1974,
scen. Gerry Conway, rys. John Buscema i Chic Stone, tusz Chic Stone.
„Armageddon”, nr 3, 1999,
scen. Brian Pulido i Len Kaminski, rys. Luke Ross, tusz Fabio Laguna.
„Armageddon”, nr 3, 1999,
scen. Brian Pulido i Len Kaminski, rys. Luke Ross, tusz Fabio Laguna.
Michał Anioł, Mojżesz, 1513-1515.
„Captain Marvel”, nr 27, 1973,
scen. Jim Starlin i Mike Friedrich, rys. Jim Starlin, tusz Pablo Marcos.
„Le Pape Terrible”, t. 2: Jules II, 2011,
scen. Alejandro Jodorowsky, rys. i tusz Theo.
Salvador Dalí, Chrystus świętego Jana od Krzyża (Cristo de San Juan de la Cruz), 1951.
„Astonishing Tales”, nr 27, 1974,
scen. Rich Buckler, Doug Moench, rys. Rich Buckler, tusz Pablo Marcos
„Marvel Boy”, nr 1, 2000,
scen. Grant Morrison, tys. i tusz J. G. Jones.
„Primal Zone”, t. 1, 2009,
scen., rys. i tusz Pierre-Yves Gabrion.
Salvador Dalí, Corpus Hypercubus, 1954.
„Incredible Hulk”, nr 177, 1974,
scen. Gerry Conway, Roy Thomas, rys. Herb Trimpe, tusz Jack Abel.
„Nick Fury vs. S.H.I.E.L.D.”, nr 6, 1988,
scen. Bob Harras, rys. Paul Neary, tusz Kim DeMulder.
„Ekhö: Monde miroir”, t. 4: Barcelona, 2015,
scen. Christophe Arleston, rys. i tusz Alessandro Barbucci.
Salvador Dalí, Płonąca żyrafa, 1937.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Fortunino Matania, Paulina w świątyni Izydy, ok. 1939.
To Kill a God!, „Vampirella”, nr 12, 1971,
scen., rys. i tusz Wally Wood.
Frederic Leighton, Perseusz i Andromeda (Perseus and Andromeda), 1891.
Out of Phase,
„Epic Illustrated”, nr 34, 1986,
scen. Archie Goodwin, rys. i tusz Al Williamson.
Maxfield Parrish, Kanion (The Canyon), 1923.
„The Wandering Stars”, nr 1, 1987,
scen. Stuart Hopen, rys. i tusz Sam Kieth.
Egon Schiele, Klęcząca dziewczyna, 1917.
„Sandman”, nr 17, 1990,
scen. Neil Gaiman, rys. Kelley Jones, tusz. Malcolm Jones III.
John Everett Millais, Ofelia (Ophelia), 1851-1852.
„Classics Illustrated”, nr 5: Hamlet, 1990,
scen. Steven Grant, rys. i tusz Tom Mandrake.
Panorama-tō Kitan, 2008,
scen., rys. i tusz Suehiro Maruo.
Le Portrait de Dorian Gray, 2008,
scen., rys. i tusz Stanislas Gros.
„Grandville”, t. 5: Force Majeure, 2017,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
Slaine: Dragontamer Part 1, „2000 AD”, nr 2212, 2020,
scen. Pat Mills, mal. Leonardo Manco.

Za zwrócenie mi uwagi na ten komiks dziękuję Michałowi Kondrackiemu.

„Giuseppe Bergman”, t. 4: A riveder le stelle, 1998,
scen., rys. i tusz. Milo Manara.
Sandro Botticelli, Małżeństwo Nastagio degli Onesti (Nozze di Nastagio degli Onesti), 1483.
„Giuseppe Bergman”, t. 4: A riveder le stelle, 1998,
scen., rys. i tusz. Milo Manara.
Sandro Botticelli, Bankiet w lesie (Il banchetto nel bosco), 1483.
„Giuseppe Bergman”, t. 4: A riveder le stelle, 1998,
scen., rys. i tusz. Milo Manara.
Gustave Doré, Boska komedia. Piekło, Pieśń 5, 1861-1866.
„Giuseppe Bergman”, t. 4: A riveder le stelle, 1998,
scen., rys. i tusz. Milo Manara.
„Dampyr Speciale”, nr 12: La Porta dell’Inferno, 2016,
scen. Moreno Buranttini, rys. i tusz Fabrizio Longo.
Gustave Doré, Boska komedia. Piekło, Pieśń 26, 1861-1866.
„Giuseppe Bergman”, t. 4: A riveder le stelle, 1998,
scen., rys. i tusz. Milo Manara.
Gustave Doré, Boska komedia. Piekło, Pieśń 5, 1861-1866.
„Giuseppe Bergman”, t. 4: A riveder le stelle, 1998,
scen., rys. i tusz. Milo Manara.
Alfons Mucha, Gismonda, 1894.
„Sandman”, nr 24, 1991,
scen. Neil Gaiman, rys. Kelley Jones, tusz P. Craig Russell.
Sharaku, Ōtani Oniji III jako Yakko Edobei, 1794.
„Sandman”, nr 28, 1991,
scen. Neil Gaiman, rys. Mike Dringenberg, tusz George Pratt.
Alfons Mucha, Dama kameliowa (La Dame aux Camélias), 1896.
„Grandville”, 2009, t. 1,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
Mary Cassatt, Dziewczynka na niebieskim fotelu (Little Girl in a Blue Armchair), 1878.
„Moonshadow”, nr 1, 1985,
scen. J. M. DeMatteis, rys. i tusz Jon J. Muth.
Michał Anioł, Stworzenie Adama (Creazione di Adamo), 1508-1512.
„Marvel Spotlight”, nr 15, 1974,
scen. Steve Gerber, rys. i tusz Jim Mooney.
„The Legion fo Super-Heroes”, nr 294, 1982,
scen. Keith Giffen, Paul Levitz, rys. Keith Giffen, tusz. Larry Mahlstedt.
„Superman”, nr 215, 2005,
scen. Brian Azzarello, rys. Jim Lee, tusz. Scott Williams.
„Ranx”, t. 3: Amen!, 1996,
scen. Alain Chabat, rys. i tusz Tanino Liberatore.
„Valerian”, t. 19: Par des Temps Incertains, 2001,
scen. Pierre Christian, rys. i tusz Jean-Claude Mézières.
„Primal Zone”, t. 1, 2009,
scen., rys. i tusz Pierre-Yves Gabrion.
„Le Pape Terrible”, t. 2: Jules II, 2011,
scen. Alejandro Jodorowsky, rys. i tusz Theo.
Cavalieri: Miłość Michała Anioła,
2024, scen. i rys. Mateusz Leszczyński.
Gustav Klimt, Pocałunek (Der Kuss), 1907-1908.
„Bram Stoker’s Dracula”, nr 2, 1992,
scen. Roy Thomas, rys. Mike Mignola, tusz John Nyberg.
„Hammer of the Gods: Hammer Hits China”, nr 3, 2003,
scen. Michael Avon Oeming i Mark Obie Wheatley, rys. i tusz Michael Avon Oeming.
„Fantastic Four: Grand Design”, nr 1, 2019.
scen., rys. i tusz Tom Scioli.
David Hockney, Deszcz (Rain), 1973.
Batman: The Killing Joke, 1988,
scen. Alan Moore, rys. i tusz Brian Bolland.
Marcel Duchamp, Akt schodzący po schodach nr 2 (Nu descendant un escalier n° 2), 1912.
Mystery of the Human Thunderbolt, „Secret Origins Annual”, nr 2, 1988,
scen. Robert Loren Fleming, rys. Carmine Infantino, tusz. Murphy Anderson.
Sandro Botticelli, Narodziny Wenus (Nascita di Venere), ok. 1485.
„Captain Marvel”, nr 27, 1973,
scen. Jim Starlin i Mike Friedrich, rys. Jim Starlin, tusz Pablo Marcos.
„Deathwish”, nr 1, 1994,
scen. Adam Blaustein, rys. J. H. Williams III, tusz Jimmy Palmiotti.
„Babe”, nr 1, 1994, scen., rys. i tusz. John Byrne.
Francisco Goya, Saturn pożerający własne dzieci (Saturno devorando a un hijo), 1819-1823.
„The Spectre”, nr 61 , 1998,
scen. John Ostrander, rys. i tusz Tom Mandrake.
„Hellblazer”, nr 217, 2006,
scen. Denise Mina, rys. i tusz Leonardo Manco.
„B.P.R.D.: Killing Ground”, nr 2, 2007,
scen. Mike Mignola i John Arcudi, rys. i tusz Guy Davis.
„Immortal Hulk”, nr 19, 2019,
scen. Al Ewing, rys. Joe Bennett, tusz Ruy José i Belardino Brabo.
Bogowie, „Doom Pipe”, nr 5, 2019,
scen. Henryk Glaza, rys. i tusz Henryk Glaza, Tomasz Kaczkowski.
Dear Mazikeen, „Lucifer”, vol. 4: The Devil at Heart, 2020,
scen. Dan Watters, rys. i tusz Max Fiumara.
Dear Mazikeen, „Lucifer”, vol. 4: The Devil at Heart, 2020,
scen. Dan Watters, rys. i tusz Max Fiumara.

Za zwrócenie mi uwagi na ten komiks dziękuję Michałowi Kondrackiemu.

Francisco Goya, Gdy rozum śpi, budzą się demony (El sueño de la razón produce monstruos), 1797-1798.
Dear Mazikeen, „Lucifer”, vol. 4: The Devil at Heart, 2020,
scen. Dan Watters, rys. i tusz Max Fiumara.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 2, 2024,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Francisco Goya, Dwie staruchy jedzące zupę (Dos viejos comiendo sopa), 1819–1823.
Dear Mazikeen, „Lucifer”, vol. 4: The Devil at Heart, 2020,
scen. Dan Watters, rys. i tusz Max Fiumara.
Francisco Goya, Bójka na kije (Duelo a garrotazos), 1820-1823.
Dear Mazikeen, „Lucifer”, vol. 4: The Devil at Heart, 2020,
scen. Dan Watters, rys. i tusz Max Fiumara.
Hellboy: In the Chapel of Moloch, 2008,
scen., rys. i tusz Mike Mignola.
Francisco Goya, Kaprysy, nr 71. O świcie pójdziemy (Los caprichos, no 71. Si amanece, nos vamos), 1797-1798.
Francisco Goya, Kaprysy, nr 79. Nikt nas nie widział (Los caprichos, no 79. Nadie nos ha visto), 1797-1798.
Francisco Goya, Kaprysy, nr 77. Jedni jeżdżą na drugich (Los caprichos, no 77. Unos a otros), 1797-1798.
Francisco Goya, Kaprysy, nr 48. Chór szpiclów (Los caprichos, no 48. Soplones), 1797-1798.
Francisco Goya, Kaprysy, nr 51. Muskają się (Los caprichos, no 51. Se repulen), 1797-1798.
Hellboy: In the Chapel of Moloch, 2008,
scen., rys. i tusz Mike Mignola.
Francisco Goya, Kaprysy, nr 61. Uleciały (Los caprichos, no 61. Volavérunt), 1797-1798.
Francisco Goya, Kaprysy, nr 66. Swój niesie swego (Los caprichos, no 66. Allá va eso), 1797-1798.
Francisco Goya, Kaprysy, nr 42. Ty, który nie możesz (Los caprichos, no 42. Tú que no puedes), 1797-1798.
Hellboy: In the Chapel of Moloch, 2008,
scen., rys. i tusz Mike Mignola.
Francisco Goya, Kaprysy, nr 28. Cicho, cicho (Los caprichos, no 28. Chitón), 1797-1798.
Francisco Goya, Kaprysy, nr 39. Osioł z dziada pradziada (Los caprichos, no 39. Hasta su abuelo), 1797-1798.
Hellboy: In the Chapel of Moloch, 2008,
scen., rys. i tusz Mike Mignola.
Francisco Goya, Kaprysy, nr 60. Próby (Los caprichos, no 60. Ensayos), 1797-1798.
Hellboy: In the Chapel of Moloch, 2008,
scen., rys. i tusz Mike Mignola.
Francisco Goya, Dwaj starcy (Dos viejos), 1819-1823.
George Cruikshank, Hern (Herne the Hunter) 1843.
„Hellboy: The Wild Hunt”, nr 1, 2008,
scen. Mike Mignola, rys. i tusz Duncan Fegredo.
Król Artur na gobelinach z dziewięcioma bohaterami, ok. 1400.
„Hellboy: The Wild Hunt”, nr 6, 2009,
scen. Mike Mignola, rys. i tusz Duncan Fegredo.
Wiktor Wasniecow, Czterej jeźdźcy Apokalipsy (Wojny Apokalipsisa), 1887.
„Hellboy and the B.P.R.D.: 1956”, nr 1, 2018,
scen. Mike Mignola i Chris Robertson, rys. i tusz Michael Avon Oeming.
Alfons Mucha, Cztery pory roku, 1896.
Alfons Mucha, Kamienie szlachetne, 1900.
„Wonder Woman: Amazonia”, 1997,
scen. William Messner-Loebs, rys. i tusz Phil Winslade.
N.C. Wyeth, Olbrzym (The Giant), 1922.
„Conan the Barbarian”, nr 3, 1971,
scen. Ron Thomas, rys. Barry Windsor-Smith, tusz Sal Buscema.
„Arrowsmith”, nr 5, 2004,
scen. Kurt Busiek, rys. Carlos Pacheco, tusz Jesús Merino.
Johann Heinrich Füssli, Nocna mara (Nachtmahr), 1781.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Johann Heinrich Füssli, Nocna mara (Nachtmahr), 1790-1791.
„Zatanna”, nr 1 , 2010,
scen. Paul Dini, rys. Stéphane Roux, tusz Karl Story.
François-Émile Ehrmann, Edyp i Sfinks (Œdipe et le Sphinx), 1903.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 2, 2024,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Eugène Delacroix, Lew atakujący arabskiego jeźdźca, 1849-1850.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
František Kupka, Opór aka Czarny idol (Vzdor aka Černý idol), 1903.
František Kupka, Opór aka Czarny idol (Vzdor aka Černý idol), 1903.
Black Legacy, „Doctor Who Weekly”, nr 35, 1980,
scen. Alan Moore, rys. i tusz David Lloyd.
Akseli Gallen-Kallela, Obrona Sampo (Sammon puolustus), 1896.
The Quest for Kalevala, „Uncle Scrooge”, nr 334, 2004,
scen., rys. i tusz Don Rosa.

Komiks pierwotnie ukazał się w języku fińskim w albumie Sammon salaisuus ja muita Don Rosan parhaita wydanym w listopadzie 1999 roku.
Leonardo da Vinci, Ostatnia wieczerza (Il Cenacolo), 1495-1498.
„Incredible Hulk”, nr 177, 1974,
scen. Gerry Conway, Roy Thomas, rys. Herb Trimpe, tusz Jack Abel.
„Captain Marvel”, nr 31, 1974,
scen. i rys. Jim Starlin, tusz Dan Green i Al Milgrom.
„Legion of Super-Heroes”, nr 2, 1984,
scen. Paul Levitz, Keith Giffen, rys. Keith Giffen, tusz Larry Mahlstedt.
Le Grand Pouvoir du Chninkel, „À Suivre”, nr 108, 1987,
scen. Jean Van Hamme, rys. i tusz Grzegorz Rosiński
„La Foire aux Cochons”, t. 2: L’art d’accommoder les restes, 2003,
scen., rys. i tusz Ptiluc.
„Countdown”, nr 36, 2007,
scen. Paul Dini, Tony Bedard, rys. Jim Calafiore, tusz Jack Purcell.
„Soeur Marie-Thérèse”, t.6: La guère sainte, 2008,
scen., rys. i tusz Maëster.
„The Boys”, nr 45, 2010,
scen. Garth Ennis, rys. i tusz Russ Braun.
„Grandville”, t. 4: Nöel, 2014,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
„Man without Fear”, nr 5, 2019,
scen. Jed MacKay, rys. i tusz Danilo Beyruth.
„Second Coming”, nr 5, 2019,
scen. Mark Russell, rys. i tusz Richard Pace.
Arnold Böcklin, Wyspa umarłych (Die Toteninsel), wersja piąta, 1886.
The Call of Cthulhu, The Starry Wisdom: A Tribute to H. P. Lovecraft, 1994, scen. rys. i tusz John Coulthart.
The Call of Cthulhu, The Starry Wisdom: A Tribute to H. P. Lovecraft, 1994, scen. rys. i tusz John Coulthart.
The City in the Sea, „Dark Horse Presents”, nr 9, 2012, scen., rys. i tusz Richard Corben.
„Les cités obscures”, t. 1, Les Murailles de Samaris, 1983, scen. Benoît Peeters, rys. i tusz François Schuiten.
L’Archiviste, 1987
scen. Benoît Peeters, rys. i tusz François Schuiten.
„Mary la noire”, t. 2, Passe de l’au-delà, 1997, scen. Rodolphe, rys. i tusz Florence Magnin.
„Giuseppe Bergman”, t. 4: A riveder le stelle, 1998,
scen., rys. i tusz. Milo Manara.
„Giuseppe Bergman”, t. 4: A riveder le stelle, 1998,
scen., rys. i tusz. Milo Manara.
Panorama-tō Kitan, 2008,
scen., rys. i tusz Suehiro Maruo.
Edward Hopper, Nocne marki (Nighthawks), 1942.
„American Flagg”, nr 19, 1985,
scen., rys. i tusz Howard Chaykin.
„Batman”, nr 406, 1987,
scen. Frank Miller, rys. i tusz David Mazzucchelli.
„Batman: Year One”, 2005,
scen. Frank Miller, rys. i tusz David Mazzucchelli.
„The Joker”, nr 1, 2021,
scen. James Tynion IV, rys. i tusz Guillem March.
„The Tick”, nr 1, 1988,
scen., rys. i tusz Ben Edlund.
„Green Arrow”, nr 55, 1991,
scen. Mike Grell, rys. Rich Hoberg, tusz John Nyberg.
„Peanuts”, 1993 (28.08), scen. rys i tusz. Charles Schulz.
„Marvels”, nr 1, 1994,
scen. Kurt Busiek, mal. Alex Ross.
„Billy the Cat”, t. 5: L’oeil de maitre, 1997,
scen. Stephen Desberg, rys. i tusz Stéphane Colman.
„Transmetropolitan”, nr 32, 2000,
scen. Warren Ellis, rys. Darick Robertson, tusz. Rodney Ramos.
„X-Factor”, nr 5, 2006,
scen. Peter David, rys. i tusz Dennis Calero.
Pierre qui roule, 2008,
scen. Donald Westlake, rys. i tusz Lax.
„Primal Zone”, t. 1, 2009,
scen., rys. i tusz Pierre-Yves Gabrion.
„Defenders”, nr 12, 2013,
scen. Matt Fraction, rys. i tusz Mirco Pierfederici.
„Silver Sufrer”, nr 4, 2014,
scen. Dan Slott, Michael Allred, rys. i tusz Michael Allred.
„Dylan Dog”, t. 19: Memorie dall’invisibile, 1988.
scen. Tiziano Sclavi, rys. i tusz Giampiero Casertano.
„Dylan Dog”, t. 19: Memorie dall’invisibile, 1988.
scen. Tiziano Sclavi, rys. i tusz Giampiero Casertano.
Liens de sang, 2000,
scen. Yves H., rys. i tusz. Hermann.
„Kiekeboe”, t. 81: Blond en blauw, 2004,
scen. i rys. Merho, tusz Peter Koeken.
„Blacksad”, t. 6: Alors, tout tombe. Première partie, 2021,
scen. Juan Díaz Canalez, rys. i tusz Juanjo Guarnido.
„Cosmic Detective”, 2023,
scen. Jeff Lemire i Matt Kindt, rys. i tusz David Rubín.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 2, 2024,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
M. C. Escher, Względność (Relativity), 1953.
Topaz, „Epic Illustrated”,
nr 1, 1980, scen., rys i tusz Carl Potts.
ABC Warriors, „2000 AD”, nr 575, 1988,
scen. Pat Mills, rys. i tusz S. M. S..
„Avengers Forever”, nr 7, 1999,
scen. Kurt Busiek, rys, Carlos Pacheco, tusz Jesús Merino.
Green Lantern: WillWorld, 2001,
J. M. DeMatteis, rys. i tusz Seth Fisher.
JLA / JSA: Virtue and Vice, 2003,
scen. David S. Goyer i Geoff Johns, rys. Carlos Pacheco, tusz Jesús Merino.
„Captain America Corps”, nr 1, 2011,
scen. Roger Stern, rys. i tusz Philippe Briones.
„Amazing Spider-Man”, nr 665, 2011,
scen. Dan Slott, rys. i tusz Marcos Martín.
„Secret Avengers”, nr 18 , 2011,
scen. Warren Ellis, rys. i tusz David Aja.
„Secret Avengers”, nr 18 , 2011,
scen. Warren Ellis, rys. i tusz David Aja.
„My Little Pony: Friendship is Magic”, nr 4, 2013,
scen. Katie Cook, rys. i tusz Andy Price.
„Earth 2”, nr 10, 2013,
scen. James Robinson, rys. Nicola Scott, tusz Trevor Scott.
„Injustice: God Among Us. Year Three”, nr 9 , 2015,
scen. Brian Buccellato, rys. Xermanico, Bruno Redondo, tusz. Xermanico, Juan Albarran.
„Doctor Strange and the Sorcerers Supreme”, nr 3 , 2017,
scen. Robbie Thompson, rys. Javier Rodriguez, tusz. Álvaro López.
„Nic”, t. 3: Ça, c’est Filarmo, Nic, 1983,
scen. Morphée, rys. i tusz. Hermann.
„L’Épée de Cristal”, t. 1: Le Parfum des Grinches, 1989,
scen. Jacky Goupil, rys. i tusz Crisse.
„Department of Mind-Blowing Theories”, 2020,
scen., rys. i tusz Tom Gauld.
„Little Nemo: Return to Slumberland”, nr 3, 2014,
scen. Eric Shanower, rys. i tusz Gabriel Rodriguez.
M. C. Escher, Wodospad (Waterval), 1961.
„Little Nemo: Return to Slumberland”, nr 3, 2014,
scen. Eric Shanower, rys. i tusz Gabriel Rodriguez.
M. C. Escher, Wstępujący i zstępujący (Ascending and Descending), 1960.
„Little Nemo: Return to Slumberland”, nr 3, 2014,
scen. Eric Shanower, rys. i tusz Gabriel Rodriguez.
M. C. Escher, Ryby, ptaki nr 22 (Bird, Fish no. 22), 1938.
„Little Nemo: Return to Slumberland”, nr 3, 2014,
scen. Eric Shanower, rys. i tusz Gabriel Rodriguez.
M.C. Escher, Inny świat (Another World), 1947.
„Doctor Strange”, nr 56, 1982,
scen. Roger Stern, rys. Paul Smith, tusz Terry Austin.
Norman Rockwell, Wyjazd z domu rodzinnego (Breaking Home Ties), 1954.
„Superman for All Seasons”, nr 1, 1998,
scen. Jeph Loeb, rys. i tusz Tim Sale.
Norman Rockwell, Wolność od potrzeb (Freedom from Want), 1943.
Norman Rockwell, Modlitwa przed posiłkiem (Saying Grace), 1951.
„Superman for All Seasons”, nr 1, 1998,
scen. Jeph Loeb, rys. i tusz Tim Sale.
Norman Rockwell, Po balu maturalnym (After the Prom), 1957.
Norman Rockwell, Uciekinier (The Runaway), 1958.
„Superman for All Seasons”, nr 1, 1998,
scen. Jeph Loeb, rys. i tusz Tim Sale.
„Superman for All Seasons”, nr 2, 1998,
scen. Jeph Loeb, rys. i tusz Tim Sale.
„Julien Boisvert”, t. 4: Charles, 1995,
scen. Didier Teste i Michel Plessix, rys. i tusz Michel Plessix.
„American Flagg”, nr 4, 1984,
scen., rys. i tusz Howard Chaykin.
„The Nice House on the Lake”, nr 4, 2021,
scen. James Tynion IV, rys. i tusz Álvaro Martínez Bueno.
Swamp-Thing”, nr 4, 2012,
scen. Scott Snyder, rys. i tusz. Marco Rudy.
„All-New Invaders”, nr 1, 2014,
scen. James Robinson, rys. Steve Pugh, tusz Guru eFX.
Caspar David Friedrich, Wędrowiec nad morzem mgły (Der Wanderer über dem Nebelmeer), 1818.
„Moonshadow”, nr 1, 1985,
scen. J. M. DeMatteis, rys. i tusz Jon J. Muth.
„Moonshadow”, nr 2, 1985,
scen. J. M. DeMatteis, rys. i tusz Jon J. Muth.
„Voies du Seigneur”, t. 1: 1066 – Hastings, 2009,
scen. Fabrice David, Grégory Lassablière, rys. Jaime Calderón.
An Unfortunate Bargain, „Lucifer”, vol. 4: The Devil at Heart, 2020,
scen. Dan Watters, rys. i tusz Brian Level.
„Nightwing”, nr 88, 2022,
scen. Tom Taylor, rys. i tusz Bruno Redondo.
„Mary la noire”, t. 1, Les trépassés, 1995, scen. Rodolphe, rys. i tusz Florence Magnin.
Moon Deer, 2022, scen. rys. i tusz Yoann Kavege.
Caspar David Friedrich, Morze lodu (Das Eismeer), 1824.
„Thanos Rising”, nr 5, 2013,
scen. Jason Aaron, rys. Simone Binachi, tusz Simone Bianchi i Riccardo Pieruccini.
Michał Anioł, Pietà, 1498-1500.
„Daredevil”, nr 229, 1986,
scen. Frank Miller, rys. i tusz David Mazzucchelli.
„Soeur Marie-Thérèse”, t.6: La guère sainte, 2008,
scen., rys. i tusz Maëster.
„100 Bullets”, nr 100, 2009,
scen. Brian Azzarello, rys. i tusz Eduardo Risso.
„Le Pape Terrible”, t. 2: Jules II, 2011,
scen. Alejandro Jodorowsky, rys. i tusz Theo.
„Le Pape Terrible”, t. 2: Jules II, 2011,
scen. Alejandro Jodorowsky, rys. i tusz Theo.
„Grandville”, t. 4: Nöel, 2014,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
„Civil War II”, nr 8, 2017,
scen. Brian Michael Bendis, rys. i tusz David Marquez.
„Suicide Squad”, nr 10, 2020,
scen. Tom Taylor, rys. i tusz Bruno Redondo.
„Persepolis”, t. 4, 2003,
scen., rys. i tusz Marjane Satrapi.
Gustav Klimt, Trzy okresy życia kobiety (Die drei Lebensalter der Frau), 1905.
„Daredevil”, nr 51, 2003,
scen., rys. i tusz David Mack.
„Moonshadow”, nr 1, 1985,
scen. J. M. DeMatteis, rys. i tusz Jon J. Muth.
Pablo Picasso, Panny z Awinionu (Les Demoiselles d’Avignon), 1907.
„Daredevil”, nr 51, 2003,
scen., rys. i tusz David Mack.
Henri Matisse, Portret Madame Matisse (La Raie Verte), 1905.
„Daredevil”, nr 51, 2003,
scen., rys. i tusz David Mack.
Vincent van Gogh, Autoportret, 1889.
Vincent van Gogh, Gwiaździsta noc (De sterrennacht), 1889.
„Daredevil”, nr 51, 2003,
scen., rys. i tusz David Mack.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
„Daredevil”, nr 51, 2003,
scen., rys. i tusz David Mack.
„Daredevil”, nr 51, 2003,
scen., rys. i tusz David Mack.
„Daredevil”, nr 51, 2003,
scen., rys. i tusz David Mack.
Auguste Renoir, Śniadanie wioślarzy (Le Déjeuner des canotiers), 1880-1881.
„Valerian”, t. 8: Sur les terres truquées, 1977,
scen. Pierre Christin, rys. i tusz Jean-Claude Mézières.
Willem Claeszoon Heda, Martwa natura z ostrygami, kieliszkiem, cytryną i srebrną miską, 1634.
„Valerian”, t. 8: Les Héros de l’Équinoxe, 1978,
scen. Pierre Christian, rys. i tusz Jean-Claude Mézières.
Norman Rockwell, The Gossips, 1948.
„Corto Maltese”, t. 1: Una ballata del Mare Salato, 1967,
scen., rys. i tusz Hugo Pratt.
Théodore Géricault, Tratwa Meduzy (Le Radeau de La Méduse), 1818-1819.
„Astérix”, t. 10: Astérix légionnaire, 1967,
scen. René Goscinny, rys. i tusz Albert Uderzo.
Pravda: La survireuse, 1968, scen. Guy Peellaert i Pascal Thomas, rys. i tusz Guy Peellaert.
„Philémon”, 1: Philémon et le Naufragé du A, 1972, scen., rys. i tusz Fred.
„De Cape et de Crocs”, t. 8: Le maître d’armes, 2007,
scen. Alain Ayroles, rys. i tusz Jean-Luc Masbou.
JLA: Earth 2, 2000, scen. Grant Morrison, rys. i tusz Frank Quitely.
„Grandville”, t. 3: Bête Noire, 2012,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
Rembrandt, Lekcja anatomii doktora Tulpa (De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp), 1632.
„Astérix”, t. 19: Le Devin, 1972,
scen. René Goscinny, rys. i tusz Albert Uderzo.
„Mockingbird”, nr 4, 2016, scen. Chelsea Cain, rys. Kate Nimeczyk, tusz Sean Parsons.
Za sugestię materiału dziękuję Przemkowi Pawełkowi.
Pieter Bruegel starszy, Chłopskie wesele (De boerenbruiloft), 1568.
„Astérix”, t. 24: Astérix chez les Belges, 1979,
scen. René Goscinny, rys. i tusz Albert Uderzo.
„Astérix”, t. 18: Les lauriers de César, 1972,
scen. René Goscinny, rys. i tusz Albert Uderzo.
Myron, Dyskobol, V w. p.n.e.
„Valerian”, t. 15: Les Armes vivantes, 1990,
scen. Pierre Christian, rys. i tusz Jean-Claude Mézières.
Eugène Isabey, Katastrofa morska, 18??.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Norman Rockwell, Koneser (The Connoisseur), 1962.
„Blacksad”, t. 3: Âme rouge, 2005,
scen. Juan Díaz Canalez, rys. i tusz Juanjo Guarnido.
James McNeill Whistler, Aranżacja szarości i czerni nr 1: Matka artysty (Arrangement in Grey and Black No. 1: The Artist’s Mother), 1871.
„Doom Patrol”, nr 32, 1990,
scen. Grant Morrison, rys. Richard Case, tusz John Nyberg.
Francisco Goya, Trzeci maja 1808 (El tres de mayo de 1808 en Madrid), 1814.
Ballades pour un voyou, 1979, scen. Frank, rys. i tusz Gold.
Nostradamus, „Cairo”, nr 59, 1989,
scen. Francisco Pérez Navarro, rys. i tusz. Jordi Sempere.
„Mortadelo y Filemon”, t. 181: El dos de Mayo, 2008,
scen. Francisco Ibáñez i André Höchemer, rys. i tusz Francisco Ibáñez.
„El ángel de Notre-Dame”, t. 1: Mecánico del tiempo, 1998,
scen. W. H. Rosencrantz, rys. i tusz Daniel Torres.
Hokusai, Sen żony rybaka (Tako to ama), ok. 1814.
Children of the Future, Son of Heavy Metal, 1984,
scen., rys. i tusz Paolo Serpieri.
Informe sobre ciegos, 1993,
scen. Ernesto Sábato, rys. i tusz Alberto Breccia.
Utamaro Kitagawa, Dziesiąty drzeworyt z serii „Zapiski spod wezgłowia” („Utamakura”), 1788.
„Les contes du 7ème souffle”, t. 1: Aohige, scen. Éric Adam, rys. i tusz Hugues Micol.
Édouard Manet, Śniadanie na trawie (Le Déjeuner sur l’herbe), 1863.
„Aquablue”, t. 2: Planète Bleue, 1989,
scen. Thierry Cailleteau, rys. i tusz Olivier Vatine.
„Giuseppe Bergman”, t. 4: A riveder le stelle, 1998,
scen., rys. i tusz. Milo Manara.
„Giuseppe Bergman”, t. 4: A riveder le stelle, 1998,
scen., rys. i tusz. Milo Manara.
„Dedal wręcza Pazyfae drewnianą krową”, fresk z Pompejów.
„Giuseppe Bergman”, t. 4: „A riveder le stelle”, 1998, scen., rys. i tusz. Milo Manara.
Andrew Wyeth, Świat Christiny (Christina’s World), 1949.
„Iron Man: Director of S.H.I.E.L.D.”, nr 27, 2008,
scen. Daniel Knauf i Charles Knauf, rys. Carlo Pagulayan, tusz Jeffrey Huet.
Monsters, 2021,
scen., rys. i tusz Barry Windsor-Smith.
Fungae, 2021,
scen. Wojtek Wawszczyk, rys. i tusz Tomasz Leśniak.
Promienie Xi, 2024,
scen., rys. i tusz Zavka.
Albrecht Dürer, Czterech Jeźdźców Apokalipsy, 1497-1498.
„Mutafukaz”, t. 4, 2013,
scen, rys. i tusz Run.
Eugène Delacroix, Wolność wiodąca lud na barykady (La Liberté guidant le peuple), 1830.
„Grandville”, t. 1, 2009,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
„Ms Marvel”, nr 13, 2017,
scen. G. Willow Wilson, rys. i tusz Mirka Andolfo.
„Fantastic Four”, nr 1, 2018,
scen. Dan Slott, rys. Sara Pichelli, tusz Sara Pichelli i Elisabetta D’Amico.
Nostradamus, „Cairo”, nr 59, 1989,
scen. Francisco Pérez Navarro, rys. i tusz. Jordi Sempere.
Hiroshi Yoshida, Most w chramie Kameido (Kameido), 1927.
The Multiversity: Pax Americana, 2015,
scen. Grant Morrison, rys. i tusz Frank Quitely (na podstawie szkicu Granta Morrisona).
Jacques-Louis David, Śmierć Marata (La Mort de Marat), 1793.
Vive la nation!, „Histoire de France en bandes dessinées”, t. 15: La Révolution,
scen. Roger Lécureux, rys. i tusz Milo Manara.
Jacques-Louis David, Przysięga w sali do gry w piłkę (Le Serment du Jeu de paume), 1790-1794.
La nation ou le roi, „Histoire de France en bandes dessinées”, t. 15: La Révolution,
scen. Pierre Castex, rys. i tusz José Bielsa.
La nation ou le roi, „Histoire de France en bandes dessinées”, t. 15: La Révolution,
scen. Pierre Castex, rys. i tusz José Bielsa.
Jacques-Louis David, Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku, (Bonaparte franchissant le Grand-Saint-Bernard), 1801.
„Batman: The Dark Knight Returns”, nr 4, 1986, scen. i rys. Frank Miller, tusz Klaus Janson.
„Grandville”, t. 1, 2009,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
Jacques-Louis David, Napoleon w swoim gabinecie (Napoléon dans son cabinet de travail aux Tuileries), 1812.
„Grandville”, t. 1, 2009,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
Giovanni Battista Piranesi, „Więzienia wyobraźni” („Carceri d’invenzione”), wersja druga, obraz ósmy, 1761.
„Caravaggio”, t. 1: La Tavolozza e la Spada, 2015,
scen., rys. i tusz Milo Manara.
Giovanni Battista Piranesi, „Więzienia wyobraźni” („Carceri d’invenzione”), wersja druga, obraz trzeci, 1761.
El hombre que ríe: El abismo, „Zona 84”, nr 82, 1991, scen., rys. i tusz Fernando de Felipe.
Giovanni Battista Piranesi, „Więzienia wyobraźni” („Carceri d’invenzione”), wersja druga, obraz jedenasty, 1761.
„Les cités obscures”, t. 3, La tour, 1987,
scen. Benoît Peeters, rys. i tusz François Schuiten.
Giovanni Battista Piranesi, „Więzienia wyobraźni” („Carceri d’invenzione”), wersja druga, obraz piętnasty, 1761.
„Les cités obscures”, t. 3, La tour, 1987,
scen. Benoît Peeters, rys. i tusz François Schuiten.
Diego Velázquez, Wenus z lustrem (Venus del espejo), 1648-1650.
„Les cités obscures”, t. 3, La tour, 1987,
scen. Benoît Peeters, rys. i tusz François Schuiten.
Pieter Bruegel starszy, Wieża Babel (De Toren van Babel), 1563.
„Les cités obscures”, t. 3, La tour, 1987,
scen. Benoît Peeters, rys. i tusz François Schuiten.
„Cattivik”, nr 40, 1993,
scen., rys. i tusz Bonvi.

Za zwrócenie mi uwagi na ten komiks dziękuję Marcie Dudzie-Gryc.

Diego Velázquez, Panny dworskie (Las Meninas), 1656.
Les Indes fourbes, 2019,
scen. Alain Ayroles, rys. i tusz Juanjo Guarnido.
Les Indes fourbes, 2019,
scen. Alain Ayroles, rys. i tusz Juanjo Guarnido.
Les Indes fourbes, 2019,
scen. Alain Ayroles, rys. i tusz Juanjo Guarnido.
Otto van Veen, „Męczeństwo św. Andrzeja”, 1594-1599.
„Uncanny X-Men”, nr 251, 1989,
scen. Chris Claremont, rys. Mark Silvestri, tusz Dan Green.
„Conan the Avenger”, nr 25, 2015, scen. Fred Van Lente, rys. José Luís, tusz Andy Owens.
Ilij Riepin, Car Iwan Groźny i jego syn Iwan 16 listopada 1581 roku (Iwan Groznyj i syn jego Iwan. 16 nojabria 1581 goda), 1885.
„The One Hand”, nr 5, 2024,
scen. Ram V, rys. i tusz Laurence Campbell.
Gustav Klimt, Bukowy gaj I, 1902.
„Deadman: Love After Death”, nr 1, 1989,
scen. Mike Banon, rys. i tusz Kelley Jones.
Gustav Klimt, Prawoznawstwo, 1899-1907.
„Deadman: Love After Death”, nr 1, 1989,
scen. Mike Banon, rys. i tusz Kelley Jones.
William Blake, Urizen stwarzający świat (The Ancient Days), 1824.
„Thor”, nr 203, 1972,
scen. Gerry Conway, rys. John Buscema, tusz Vince Colletta.
„Le Vent dans les saules”, t. 1: Le Bois sauvage, 1996,
scen., rys. i tusz. Michel Plessix.
Claude Monet, Odpoczynek pod liliami (Lilas, temps gris), 1873.
Vincent van Gogh, Sosny i mlecze w ogrodzie szpitala świętego Pawła (Boomstammen in het gras), 1890.
Gustav Klimt, Krzewy róż pod drzewami (Rosiers sous les arbres), 1905.
Claude Monet, Cztery drzewa (Les quatre arbres), 1891.
„Le Vent dans les saules”, t. 1: Le Bois sauvage, 1996,
scen., rys. i tusz. Michel Plessix.
„Le Vent dans les saules”, t. 1: Le Bois sauvage, 1996, scen., rys. i tusz. Michel Plessix.
Gustave Courbet, Pochodzenie świata (L’Origine du monde), 1866.
Claude Monet, Pociąg na wsi (Train dans la campagne), 1870.
„Le Vent dans les saules”, t. 3: L’Échappée belle, 1999,
scen., rys. i tusz. Michel Plessix.
Vincent van Gogh, Południe (za Milletem) (Middagrust (naar Millet)), 1890.
„Le vent dans les sables”, t. 1: L’Invitation au Voyage, 2005,
scen., rys. i tusz. Michael Plessix.
Lawrence Alma-Tadema, Sofona i Alkajos (Sappho and Alcaeus), 1881.
„Atalante: La Légende”, t. 2: Nautiliaa, 2002,
scen., rys. i tusz Crisse.
Rafael, Szkoła ateńska (Scuola di Atene), 1509-1511.
„De Cape et de Crocs”, t. 6: Luna Incognita, 2004,
scen. Alain Ayroles, rys. i tusz Jean-Luc Masbou.
Edvard Munch, Krzyk (Skrik), 1893.
„Amazing Spider-Man”, nr 121, 1973,
scen. Gerry Conway, rys. Gil Kane, tusz John Romita i Tony Mortellaro.
„De Cape et de Crocs”, t. 5: Jean Sans Lune, 2002,
scen. Alain Ayroles, rys. i tusz Jean-Luc Masbou.
Georges de La Tour, Stary człowiek (Le Vielleur), 1620-1625.
Hamelin, 2011,
scen., rys. i tusz André Houot.
Gustave Courbet, Zdesperowany (Le Désespéré), 1843-1845.
„Blake et Mortimer”, t. 22: L’onde Septimus, 2013,
scen. Jean Dufaux, rys. i tusz Antoine Aubin i Étienne Schréder.
Gustave Courbet, Śpiące (Le Sommeil), 1866.
Panorama-tō Kitan, 2008,
scen., rys. i tusz Suehiro Maruo.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 2, 2024,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Lucas Cranach starszy, Judyta z głową Holofernesa (Judith mit dem Haupt des Holofernes), 1530.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 2, 2024,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Caravaggio, Judyta odcinająca głowę Holofernesowi (Giuditta e Oloferne), 1598-1599.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 2, 2024, scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Jan Sanders van Hemessen, Judyta, 1540.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 2, 2024,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Artemisia Gentileschi, Judyta odcinająca głowę Holofernesowi, ok. 1620.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Felice Dicherelli, Judith with the Head of Holofernes, 1665.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 2,
2024, scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Leonardo da Vinci, Mona Lisa, 1503-1507.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 2,
2024, scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Jean-Léon Gérôme, Portret kobiety, 1851
„My Favorite Thing is Monsters”, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Utamaro, Tsukioka z Hyogoyi, 1801.
„My Favorite Thing is Monsters”, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Lucas Cranach starszy, Portret Magdaleny z Saksonii, żony elektora brandenburskiego Joachima II z Saksonii, 1529.
„My Favorite Thing is Monsters”, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Ambroise Fredeau, Błogosławiony Wilhelm z Akwitanii męczony przez demony, 1657.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Carlo Crivelli, Święty Piotr Męczennik, 1479.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Harald Sohlberg, Chatka rybaka, 1906.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Gustave Doré, Scena alpejska, 1865.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Henri de Toulouse-Lautrec, Taniec w Moulin-Rouge (Au Moulin-Rouge, deux femmes dansant), 1892.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Jean Barbault, Weduta Palazz Madama (Veduta del Palazzo Madama in oggi Governo di Roma), ok. 1763.
„Caravaggio”, t. 1: La Tavolozza e la Spada, 2015,
scen., rys. i tusz Milo Manara.
Pieter Bruegel starszy, Myśliwi na śniegu (Jagers in de sneeuw), 1565.
Mongo est un troll, 2014,
scen., rys. i tusz Philippe Squarzoni.
Gustave Caillebotte, Cykliniarze (Les Raboteurs de parquet), 1875.
„Pain d’alouette”, t. 1: Première époque, 2009,
scen., rys. i tusz Christian Lax.
Egar Degas, W kawiarni aka Absynt (Dans un café aka L’Absinthe), 1876.
„Cirque Aléatoire”, t. 1: Private Jauques, 2004,
scen. Sylvain Ricard, rys. i tusz Christophe Gaultier.
„Grandville”, t. 2: Mon amour, 2010,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
Augustus Leopold Egg, Towarzyszki podróży (The Travelling Companions), 1862.
„Grandville”, t. 1, 2009,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
Édouard Manet, Bar w Folies-Bergère (Un bar aux Folies Bergère), 1881-1882
„Grandville”, t. 1, 2009,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
L’Exécution, 1996, scen., rys. i tusz Jean-Paul Dethorey.
Gustave Doré, Palarnia opium, 1872.
„Grandville”, t. 1, 2009,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
Ford Madox Brown, Praca (Work), 1865.
„Grandville”, t. 3: Bête Noire, 2012,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
René Magritte, Zdradliwość obrazów (La Trahison des Images), 1929.
„Grandville”, t. 3: Bête Noire, 2012,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
Gustave Caillebotte, Ulica paryska w deszczu (Rue de Paris, temps de pluie), 1877.
„Grandville”, t. 4: Nöel, 2014,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
William Holman Hunt, Przebudzone sumienie (The Awakening Conscience), 1854.
„Grandville”, t. 4: Nöel, 2014,
scen., rys. i tusz Bryan Talbot.
Henri-Paul Motte, Kardynał Richelieu podczas oblężenia La Rochelle (Richelieu sur la digue de La Rochelle), 1881.
D’Artagnan: Journal d’un cadet, 2008,
scen., rys. i tusz Nicolas Juncker.
Georges Seurat, Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte (Un dimanche après-midi à l’Île de la Grande Jatte), 1884-1886.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
„Chimère(s) 1887”, t. 2: Dentelles écarlates, 2012,
scen. Christophe Arleston i Melanÿn, rys. i tusz Vincent.
Henri-Paul Motte, Zrywanie jemioły (La cueillette du gui), 1900.
„Murena”, t. 6: Le sang des bêtes, 2007,
scen. Jean Dufaux, rys. i tusz Philippe Delaby.
Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem, 1489–1491.
„L’ancien temps”, t. 1: Le roi n’embrasse pas, 2009, scen., rys. i tusz Joann Sfar.
René Magritte, Syn człowieczy (Le fils de l’homme), 1964.
„Batman and Robin”, nr 26, 2011,
scen. David Hine, rys. i tusz Greg Tocchini.
Vincent van Gogh, Pokój van Gogha w Arles (De slaapkamer), 1888.
Vincent et Van Gogh, 2003,
scen, rys, i tusz Gradimir Smudja.
Vincent et Van Gogh, 2003,
scen, rys, i tusz Gradimir Smudja.
Jean-Auguste-Dominique Ingres, Łaźnia turecka (Le Bain turc), 1862.
„Meurtres Fatals”, t. 2: 002,
scen., rys. i tusz. Maëster, 1999.
Bernat Martorell, Święty Jerzy i smok, ok, 1434-1435.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Cornelis Saftleven, Sabat czarownic, 1650.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Correggio, Leda z łabędziem (Leda), 1532.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Jacob Jordaens, Kuszenie Magdaleny, ok. 1616.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Francisco Goya, Brat Pedro strzela do El Maragato, gdy jego koń ucieka, ok. 1806.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
My Favorite Thing is Monsters, vol. 1, 2017,
scen., rys. i tusz Emil Ferris.
Valerio Cigoli, Fontanna Bachusa (Fontana del Bacchino), 1560.
Panorama-tō Kitan, 2008,
scen., rys. i tusz Suehiro Maruo.
Giambologna, Kolos apeniński (Colosso dell’Appennino), ok. 1580
Panorama-tō Kitan, 2008,
scen., rys. i tusz Suehiro Maruo.
John Atkinson Grimshaw, Lady Shalott (The Lady of Shalott), 1878.
Panorama-tō Kitan, 2008,
scen., rys. i tusz Suehiro Maruo.
Giambologna, Porwanie Sabinek (L’Enlèvement des Sabines), 1579-1583.
Panorama-tō Kitan, 2008,
scen., rys. i tusz Suehiro Maruo.
John William Waterhouse, Syrena (The Mermaid), 1900.
Panorama-tō Kitan, 2008,
scen., rys. i tusz Suehiro Maruo.
Lucas Cranach starszy, Złoty wiek (Das Goldene Zeitalter), 1530.
Panorama-tō Kitan, 2008,
scen., rys. i tusz Suehiro Maruo.
Grant Wood, Amerykański gotyk (American Gothic), 1930.
Essex County, 2010,
scen., rys. i tusz Jeff Lemiere.

Za zwrócenie mi uwagi na ten komiks dziękuję Sebastianowi Sobótce, znanemu na Instagramie jako Mr Saturday.

Hieronim Bosch, Ogród rozkoszy ziemskich (Tuin der lusten), ok. 1500.
Hieronim Bosch, Ogród rozkoszy ziemskich (Tuin der lusten), ok. 1500.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„The Garden of Alien Delights”, „2000AD’s Diceman”, nr 3, 1986,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Bryan Talbot.
„Requiem, chevalier vampire”, t. 7: Le couvent des soeurs de sang, 2007,
scen. Pat Mills, rys. i tusz Olivier Ledroit.
Claude Monet, Maki (Coquelicots), 1873.
„Soeur Marie-Thérèse”, t.6: La guère sainte, 2008,
scen., rys. i tusz Maëster.
Giambologna, Merkury.
„Les Aventures de Spirou et Fantasio”, t. 2: Il y a un sorcier à Champignac, 1951,
scen., rys. i tusz Franquin.
Norman Rockwell, Strictly a Sharpshooter, 1941
Powerhouse of Deceit!, „Great Lover Romances”, nr 3, 1952,
scen. ?, rys. i tusz Myron Fass.
Michał Anioł, Gwałt Ganimedesa, ok. 1532.
Cavalieri: Miłość Michała Anioła,
2024, scen. i rys. Mateusz Leszczyński.
Michał Anioł, Upadek Faetona, ok. 1533.
Cavalieri: Miłość Michała Anioła,
2024, scen. i rys. Mateusz Leszczyński.
Michał Anioł, Grzech pierworodny z fresku na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej, 1508-1512.
Cavalieri: Miłość Michała Anioła,
2024, scen. i rys. Mateusz Leszczyński.
Cavalieri: Miłość Michała Anioła,
2024, scen. i rys. Mateusz Leszczyński.
Wilhelm Camphausen, Napoleon III opuszczający Sedan z Bismarckiem, 1877.
„Les voleurs d’Empires”, t. 1: Les Voleurs d’Empires, 1993,
scen. Jean Dufaux, rys. i tusz Martin Jamar.
Alphonse-Marie-Adolphe de Neuville, Cmentarz w Saint-Privat (Le Cimetière de Saint-Privat), 1881.
„Les voleurs d’Empires”, t. 1: Les Voleurs d’Empires, 1993,
scen. Jean Dufaux, rys. i tusz Martin Jamar.
Jean-Leon Gerome, Przyjęcie syjamskich ambasadorów przez cesarza Napoleona III, 1861.
„Les voleurs d’Empires”, t. 3: Un sale métier, 1996,
scen. Jean Dufaux, rys. i tusz Martin Jamar.
Alphonse-Marie-Adolphe de Neuville, Bitwa przy nasypie kolejowym, ok. 1870.
„Les voleurs d’Empires”, t. 3: Un sale métier, 1996,
scen. Jean Dufaux, rys. i tusz Martin Jamar.
Anton von Werner, Proklamacja Cesarstwa Niemieckiego w pałacu wersalskim (Kaiserproklamation am 18 Januar 1871), wersja trzecia, 1877
„Les voleurs d’Empires”, t. 4: Frappe-misère, 1997,
scen. Jean Dufaux, rys. i tusz Martin Jamar.
Claude Monet, Kobieta z parasolem, (La Promenade), 1875.
„Lucky Luke”, t. 80: Un cow-boy à Paris, 2018,
scen. Jul, rys. i tusz Achdé.
Henri Matisse, Taniec (La Danse), 1910.
Promienie Xi, 2024,
scen., rys. i tusz Zavka.
Pedro Machuca, Zdjęcie z krzyża, 1547.
„Miss pas touche”, t. 2: Du sang sur les mains, 2007,
scen. Hubert, rys. i tusz Kerascoët.

Jedna myśl na temat “Historia sztuki w komiksie

Dodaj komentarz