Podręcznik do przedmiotu Historia i Teraźniejszość podręcznikiem do przedmiotu Historia i Teraźniejszość, ale, jak pewnie wiecie, do mediów społecznościowych przedostają się wyimki z innych dzieł prof. Wojciecha Roszkowskiego napisanych dla wydawnictwa Biały Kruk.
Trochę już tego poszło w świat, ale myślę, że mam dla Was coś, czego jeszcze nigdzie nie grano. Mianowicie – akapit z 354. strony książki Roztrzaskane lustro: Upadek cywilizacji zachodniej, wydanej w 2019 roku, w którym znajdziecie utyskiwania i jeremiady m.in. na filmy z Arnoldem Schwarzeneggerem, brytyjską kasetę video z nagraniami scen prawdziwych egzekucji (która zrobiła karierę w 1995 roku) i piosenki pełne „obscenicznych zwrotów lub zachęt do przemocy lub samobójstwa”, w czym przodują wykonawcy muzyki rap.

Przypominam tu, że książka Roztrzaskane lustro: Upadek cywilizacji zachodniej została wydana w 2019 roku. I lećmy dalej.
Przypis do fragmentu dotyczącego „Dungeons and Dragons” zawiera odnośnik do, być może znanej części z Was, książki Satanizm jako ucieczka w absurd księdza Jeffreya J. Steffona, a konkretnie jej pierwszego polskiego wydania z 1993 roku. Książkę tę pamiętam z początków XXI wieku jako źródło solidnej beki, ale nawet w niej nie pojawia się sugestia, że „Dungeons & Dragons” to gra komputerowa.

Podsumowując: Leithart i Grant zacytowali wyniki rzutów kostką dla trafienia krytycznego z „The Arduin Grimoire”, Steffon przepisał je, przypisując systemowi „Dungeons & Dragons”, z kolei Roszkowski przepisał je od Steffona, czyniąc przy tym „Dungeons and Dragons” grą komputerową (i żeniąc ją z filmami z Schwarzeneggerem i Ice Cube’em).
A wiecie, że „Magazyn Literacki Książki” uhonorował w 2020 roku Roztrzaskane lustro: Upadek cywilizacji zachodniej nagrodą dla „książki dekady w zakresie nauk humanistycznych”?
Wróćmy do rapu. Na 472. stronie książki prof. Roszkowski pisze ponownie o rapie, między innymi o „artyście” zwanym Nine Inch Nails. Tak, tak.

Jeśli zastanawiało Was, skąd w przywoływanym fragmencie wzięły się przykłady, Snoop Doggy Doggs (a nie Dogg) oraz przekonanie, że Nine Inch Nails to artysta z nurtu gangsta rap, to rzućcie okiem na ilustrujący wpis skan dwóch stronek z książki Slouching Towards Gomorrah: Modern Liberalism and American Decline Roberta H. Borka z 1997 roku i moje podkreślenia. Należy przy tym zaznaczyć, że prof. Roszkowski, książkę tę przywołuje w przypisie, a na Borka kilkakrotnie w swojej pracy się powołuje, więc nie ma tu absolutnie żadnej mowy o próbie ukrycia inspiracji.

Nawiasem pisząc: Choć w tym akapicie dzieje się sporo rzeczy, mnie mimo wszystko najbardziej intryguje wyrażona w nim (dość wprost) sugestia, że w kawałku Horny może chodzić o seks z kimś innym niż kobietą, jak gdyby autor nie orientował się, że amerykańskie środowisko hip-hopowe miało w latach 90. XX wieku, ujmując rzecz delikatnie, spory problem z homofobią.
Na zakończenie pozwolę sobie o apel. Jeszcze raz wyraźnie podkreślam, że przywoływane tu cytaty pochodzą z książki Roztrzaskane lustro: Upadek cywilizacji zachodniej” z 2019 roku, a nie z podręcznika do przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Zdaję sobie sprawę z tego, że myśli zawarte w podręczniku i książce są co najmniej podobne, ale te konkretne pochodzą z Roztrzaskanego lustra…. Jeśli więc wyimki te przywołujecie, to w imię intelektualnej uczciwości zaznaczajcie, skąd pochodzą.
Oryginalne wpisy, które połączyłem w ten, pojawiły się na fanpejdżu 16 i 20 sierpnia 2022 roku.