„Kryształ śmierci” jako space western… i nie tylko

– Czy możemy mieć walkę Paula Atrydy z Fremenem Jamisem w domu?

– Ale przecież mamy walkę Paula Atrydy z Fremenem Jamisem w domu.

– Walka Paula Atrydy z Fremenem Jamisem w domu. [ZOBACZ WIDEO]

A pisząc „dom”, mam na myśli film Metalstorm: The Destruction of Jared-Syn z 1983 roku w reżyserii Charlesa Banda, znany w Polsce jako Kryształ śmierci.

Kryształ śmierci jest zwykle opisywany jako film science fiction, lecz bardziej precyzyjnym określeniem gatunkowym byłby space western, przy czym kosmos pozostaje tu w domyśle, ponieważ cała jego akcja (filmu, nie kosmosu) rozgrywa się na planecie Lemuria. Jest tam trochę futurystycznej technologii, ale struktura fabularna, ikonografia i typy postaci to western w najczystszej postaci. No, z futurystyczną technologią. I mistycznymi mocami, więc można tu też wskazać na wpływy gwiezdnowojenne.

Są to rzeczy bardzo czytelne, niemniej gdy ja myślę o Krysztale śmierci, nie mogę oprzeć się wrażeniu, że w grę wchodzi jeszcze jeden kontekst. A mianowicie Diuna, zarówno w wydaniu Franka Herberta, jak i Davida Lyncha. A może nawet bardziej Lyncha. Bo fabuła i świat przedstawiony Kryształu śmierci zawierają elementy, które mogą kojarzyć się z Diuną, zwłaszcza jeśli odpowiednio je ugrać w opisach. A że Band zrealizował swój film w czasie, gdy już trwały prace nad adaptacją powieści Herberta…

Zresztą. Poniżej znajdziecie opis filmu, który przekopiowałem z jego hasła w anglojęzycznej Wikipedii. Rzućcie okiem i sprawdźcie, czy czytając go, nie zaświta Wam w głowie myśl, że brzmi to trochę jak Diuna.

The movie portrays the story of a space ranger named Dogen (played by Jeffrey Byron), who is in search of an intergalactic criminal with supernatural powers named Jared-Syn (played by Michael Preston). He has tracked this individual to a desert planet called Lemuria. The planet’s human population lives in scattered mining towns, gathering valuable crystals which seem to be the basis for their technology and economy. Syn has posed as the leader of a strange group of nomadic humanoids called the „One Eyes” – so named because they symbolically gouge out one of their eyes – who are descendants of a vanished culture called the Cyclopians. The territorial nomads have begun a holy war to drive the human miners from their lands. Syn has instigated this crusade, but Dogen knows that Syn’s plan is really to enslave them all and seeks to stop him at all cost. Syn equips his nomads with strange red crystals that drain the life out of touched victims. Dogen searches Lemuria’s wastelands for Syn’s camp, traveling in an armored vehicle.

Wpis pojawił się na fanpejdżu 23 kwietnia 2024 roku.

Dodaj komentarz