Podczas ostatniej edycji Akademii Kina Światowego organizowanej przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty w Kinie Nowe Horyzonty we Wrocławiu miałem przyjemność wygłosić trzy prelekcje poświęcone kinu japońskiemu.
Dwie pierwsze prelekcje, poprzedzające pokazy filmów Rashomon (Rashōmon, 1950, Akira Kurosawa) i Imperium zmysłów (Ai no korīda, 1976, Nagisa Ōshima), wygłosiłem na żywo. Ze względu na pandemię koronawirusa trzecia prelekcja, zaplanowana na 28 kwietnia, musiała odbyć się w innej formie – nagrania udostępnionego nabywcom karnetów na aktualny semestr Akademii. Organizatorzy wydarzenia byli uprzejmi udzielić mi zgody na udostępnienie nagrania w serwisie Youtbube po zakończeniu semestru.
Prelekcja miała poprzedzić pokaz filmu Sukiyaki Western Django (2007) w reżyserii Takashiego Miike, toteż poświęcona jest w głównej mierze jego biografii i twórczości. Omawiam w niej jednak również szereg innych zagadnień, takich jak przekształcenia biznesowe w ramach japońskiej branży filmowej od lat 50. XX wieku do dziś, formuła V-Cinema i specyfika współczesnego japońskiego box-office’u. Sporo czasu poświęciłem także kwestii rzekomej „dziwaczności” japońskiego kina.
Przyznam, że nie jestem zbyt zadowolony z nagrania. Było to moje pierwsze doświadczenie z przygotowywaniem tego typu materiału, a mój laptop typu kaszlak sprawiał spore problemy techniczne, wskutek czego musiałem rejestrować cały materiał w kilkudziesięciosekundowych fragmentach, co niestety słychać. Ponadto obraz i głos nieco się rozjeżdżają, ale to akurat jest kłopotliwe tylko w pierwszych kilkunastu sekundach – gdy wchodzi prezentacja, jest to już raczej niezauważalne.
Jeśli interesuje Was temat, zachęcam do rzucenia okiem. Ostrzegam jednak, że nagranie jest długie – trwa 83 minuty.