Zacznijmy od radykalnej tezy. Niemal każda kinematografia narodowa posiada segment produkcji eksploatacyjnej. Kinematografia włoska jest eksploatacyjna z definicji. Każda formuła gatunkowa, jaka wykształciła się na jej gruncie – peplum, spaghetti western, giallo, kino kanibalistyczne etc. – została przez nią wyciśnięta do ostatniego lira, a następne porzucona, zwykle bez jakichkolwiek prób jej rewitalizacji (spaghetti western stanowi na tym polu chlubny wyjątek).
U progu lat 80. nad włoskim przemysłem filmowym zawisło widmo kryzysu. Wypracowane wcześniej formuły gatunkowe wyczerpały się, bądź to przerodziły w niezamierzone autoparodie, jeszcze innym – jak choćby kinu kanibalistycznemu – nigdy nie udało się przerodzić w znaczący segment produkcji. Liry napływały coraz cieńszym strumieniem. Włoscy producenci stanęli przed koniecznością wypracowania nowego modelu produkcji filmowej umożliwiającego osiąganie sensownych zysków przy jednoczesnej minimalizacji kosztów.
Remedium na bolączki włoskiego przemysłu filmowego okazało się tworzenie lokalnych imitacji zagranicznych hitów. Imitacje te wyświetlane były zarówno w kraju, jak i za granicą. Choć filmy te nigdy nie osiągały wyników finansowych porównywalnych do tych, jakie stały się udziałem oryginałów, niski koszt ich produkcji i popularność tematu stanowiły gwarancję rentowności.
Włoski przemysł filmowy od dawna hołdował przekonaniu, że w jego ramach można kręcić to samo, co za granicą, tyle że w większych ilościach, szybciej i taniej. O ile jednak wcześniej transponował zagraniczne gatunki i konwencje, o tyle od końca lat 70. coraz częściej wydawał z siebie – mniej lub bardziej bezpośrednie – imitacje konkretnych tytułów.
Ostentacyjne podrabianie zagranicznych stanowiło trend, który utrzymał się w ramach niskobudżetowego segmentu włoskiej produkcji filmowej aż do początku lat 90. W ciągu kilkunastu lat na Półwyspie Apenińskim powstało przynajmniej kilkadziesiąt wariacji na temat Kina Nowej Przygody, kina postapokaliptycznego, heroic fantasy, horroru nurtu zombie i animal attack, Obcych, Predatora, Terminatora itd. itp.
Przyjrzyjmy się kilkunastu takim przypadkom. Bez zbędnych słów – niech przemówią plakaty.
Szczęki (Jaws), 1977, Steven Spielberg.
Ostatni rekin (L’ultimo squalo), 1981, Enzo G. Castellari (AKA: Great White; The Last Shark).
Rekin: Czerwień w oceanie (Shark: Rosso nell’oceano), 1984, Lamberto Bava (AKA: Shark: Red on the Ocean; Monster Shark; Devil Fish).
Gwiezdne wojny (Star Wars), 1977, George Lucas.
Gwiezdne potyczki poza trzecim wymiarem (Scontri stellari oltre la terza dimensione), 1978, Luigi Cozzi (AKA: Star Crash; Stella Star; The Adventures of Stella Star).
Humanoid (L’umanoide), 1979, Aldo Lado (AKA: The Humanoid).
Świt żywych trupów (Dawn of the Dead), 1978, George A. Romero.
Zombie 2 (Zombi 2), 1979, Lucio Fulci (AKA: Zombie; Zombie Flesh Eaters; Zombie Island).
Miasto żywych trupów (Paura nella città dei morti viventi), 1980, Lucio Fulci (AKA: City of the Living Dead; The Gates of Hell).
Wirus: Piekło żywych trupów (Virus: l’inferno dei morti viventi), 1980, Bruno Mattei (AKA: Virus: Hell of the Living Dead; Hell of the Living Dead; Night of the Zombies).
Wojownicy (The Warriors), 1979, Walter Hill.
Wojownicy Bronksu (1990: I guerrieri del Bronx), 1983, Enzo G. Castellari (AKA: The Bronx Warriors; 1990: The Bronx Warriors).
Obcy: Ósmy pasażer Nostromo (Alien), 1979, Ridley Scott.
Skażenie (Contamination), 1980, Luigi Cozzi (AKA: Alien Contamination).
Obcy z głębi (Alien degli abissi), 1989, Antonio Margheriti (AKA: Alien from the Deep).
Ucieczka z Nowego Jorku (Escape from New York), 1981, John Carpenter.
Ucieczka z Bronksu (Fuga dal Bronx), 1983, Enzo G. Casterlari (AKA: Escape from Bronx; Bronx Warriors 2: Escape from Bronx).
2019: Po upadku Nowego Jorku (2019: Dopo la caduta di New York), 1983, Sergio Martino (AKA: 2019: After the Fall of New York; Ater the Fall of New York).
Mad Max 2, 1981, George Miller (AKA: The Road Warrior; Mad Max 2: The Road Warrior).
Nowi barbarzyńcy (I nuovi barbari), 1983, Enzo G. Castellari (AKA: The New Barbarians; Warriors of the Wasteland).
Eksterminatorzy roku 3000 (Gli sterminatori dell’anno 3000), 1983, Giuliano Carnimeo (AKA: Exterminators of the Year 3000; Exterminators in the Year 3000; Death Warriors)
Poszukiwacze zaginionej Arki (Riders of Lost Ark), 1981, Steven Spielberg.
Ocaleni z miasta śmierci (I sopravvissuti della città morta), 1984, Antonio Margheriti (AKA: The Ark of the Sun God).
Tex i władca otchłani (Tex e il signore degli abissi), 1985, Duccio Tessari (AKA: Tex and the Lord of the Deep).
Legenda o malezyjskim rubinie (La leggenda del rubino malese), 1985, Antonio Margheriti (AKA: Jungle Raiders).
Rambo: Pierwsza krew (Rambo: First Blood), 1982, Ted Kotcheff.
Grom (Thunder), 1983, Fabrizio De Angelis (AKA: Thunder Warrior).
Conan barbarzyńca (Conan the Barbarian) 1982, John Milius.
Sangraal i ognisty miecz (Sangraal, la spada di fuoco), 1982, Michele Massimo Tarantini (AKA: The Sword of the Barbarians; Barbarian Master).
Barbarzyńcy (I barbari), 1987, Ruggero Deodato (AKA: The Barbarians; The Barbarian Brothers).
Terminator (The Terminator), 1984, James Cameron.
Zemsta z przyszłości (Vendetta dal futuro), 1986, Sergio Martino (AKA: Hands of Steel; Fists of Steel; Atomic Cyborg).
Terminator 2, 1990, Bruno Mattei (AKA: Shocking Dark; Alienators; Aliens 2)
13. Kopalnie króla Salomona (King Solomon’s Mines), 1985, J. Lee Thompson.
Kopalnie Kilimandżaro (Le miniere del Kilimangiaro), 1986, Mino Guerrini (AKA: The Mines of Kilimanjaro).
Dom (House), 1986, Steve Miner / Dom 2 (House II: The Second Story), 1987, Ethan Wiley.
Dom 3 (La Casa 3), 1988, Umberto Lenzi (AKA: Ghosthouse; Evil Dead 3).
Dom 4 (La Casa 4), 1988, Fabrizio Laurenti (AKA: Witchery; Witchcraft; Ghosthouse 2).
Predator, 1987, John McTiernan.
Robowar (Robowar: Robot da guerra), 1988, Bruno Mattei.
Tekst pochodzi z 2013 roku.